▼
nedeľa 28. decembra 2014
TEÓRIA ODRAZU "Live 1989 - 92"
Kapelové bio:
"Neobvyklou skupinou, ktorá podľa Mikoláša Chadimu (Extempore, MCH Band) spoluvytvárala základ slovenskej alternatívnej rockovej scény, bola na prelome 80. a90. rokov lanského storočia TEÓRIA ODRAZU (TO) z Čadce. Svoju existenciu započala v roku 1987 ešte pod dočasným názvom Basta Fidli z iniciatívy bratov Jula a Eda Fujakovcov, a to vystúpeniami na lokálnych festivaloch ale i na vernisáži kolektívnej výstavy L. Terena, S. Ilavského, I. Csudaia, D. Brunovského, J. Šrameka v Kysuckej galérii. Po odchode E. Fujaka z kapely sa obsadenie TO ustálilo v zložení: Peter „Šteko“ Štekláč – spev, poľnica; Peter „Varso“ Varsavik – gitara; Julo Fujak – basgitara, klávesy a Vlado Šustek – bicie.
Tento „kysucký objav“ sa po ohlase z koncertov po bratislavských vysokoškolských kluboch (Unic, Vajnorská a i.) a účinkovaní v Čechách (napr. aj na Jazzových dňoch v Prahe obnovenej Jazzovej sekcie Karla Srpa) začal postupne posúvať k špičke slovenskej rockovej alternatívy.
Roku 1990 TO prijíma ponuku pražského vydavateľstva Globus International nahrať vlastnú platňu, ktorá vyšla o rok neskôr v edícii spolu s titulmi legendárnych českých skupín MCH Band, E, Jěště Jsme Se Nedohodli a slovenského súboru VENI. Album sa nahrával v júli 1990 v brnianskom štúdiu Audio Line (alias „U hodné babičky“), kde kapele chodili „držať palce“ aj členovia skupiny Dunaj. Už pri prvom vypočutí vynilu s rovnomenným názvom Teória Odrazu prekvapí inštrumentálna zdatnosť hudobníkov a „exaltovaný, miestami až hysterický, remeselne perfektne zvládnutý spev“ (Chadima) hravo živočíšneho Petra Štekláča. Album si od začiatku až do konca drží vysoké tempo, ako celok pôsobí osobitou atmosférou. V skladbách sa prelínajú prvky rocku, jazzu, punku, dychovky, kysuckého folklóru, minimalizmu a experimentálnej hudby. Časté dynamické a rytmické zmeny len prispievajú k pestrej zvukovosti a bohatej štruktúrovanosti skladieb. Na štýlovej rôznorodosti a originalite tvorby TO bolo cítiť poučenosť z Pražského Výběru, brnianskej scény, artrockových King Crimson, Yes a najmä z „transžánrového“ majstrovstva Franka Zappu.
Nepostrádateľným poznávacím znamením TO bola aj Štekláčova, miestami priam „davisovsky“ znejúca poľnica narúšajúca každý žáner. Pre kapelu bola aj symbolom úškľabu nad našou provinčnosťou a zároveň odľahčujúcim elementom v kompozíciách, ktoré by sa inak dostávali do príliš vážnych polôh. Preplietajúce sa gitarové a basgitarové party Varsavika a Fujaka vynikali invenčnosťou a technickou čistotou v súhre s tieňovanou dynamikou bubeníka V. Šusteka. V kolektívne vytváraných skladbách TO hudobne organicky použila aj konkrétne zvuky ako liatie vody, rozbité sklo a pod. Skupina okrem Štekláčových textov, z ktorých dýcha nadsázka, čierny humor a kysucký kolorit (Zavraždený zemiak, Čierne oči, čo plačete), zhudobňovala netradičným spôsobom aj poéziu levočských básnikov Petra Milčáka (Raz zo sna, Dobrovoľne nasilu) či Pavla Suržina (Čo vravia). Kontakt s nimi sprostredkoval vtedajší študent filozofie M. Muránsky, vplývajúci na backgroundovú poetiku skupiny.
Živé vystúpenia TO sa vyznačovali, podobne ako u Karpatských chrbátov, spontánne teatrálnymi prvkami – bláznivými novovlnovými kostýmami a parodizujúcou excentrickou show s kulisami a rekvizitami (napr. v scénke Operácia gitaristu). Presah TO do divadelnosti logicky prerástol v rokoch 1990-1991 aj do spoluautorskej spolupráce s čadčianskym študentským divadlom Signum v hre Bábkulienka (Scénická žatva ´90 v Martine).
Svoje tvorivé snaženie posunula TO ďalej roku 1992, keď pri príležitosti „krstu“ svojej platne nahrala živý album (publikovaný na MC až o štyri roky neskôr). Kapela na ňom potvrdila vlastný hudobný rukopis, nadhľad a vysoký herný prejav. Na nahrávke spoluúčinkoval ako hosť aj prvý bubeník Bez ladu a skladu Richard Rybníček (riaditeľ „superstarovej“ STV). Roku 1993 sa skupina po ťahajúcich sa problémoch s vydaním ďalšieho plánovaného albumu pozvoľne rozpadá.
Na jej poetiku sa istý čas snaží nadviazať zoskupenie poTOpa Fujaka a Štekláča, v ktorého repertoári sa okrem nových skladieb objavujú aj nevydané piesne TO."
Martin Kalinka
Záznamy zo živých vystúpení kapely z rokov 1989 - 1992:
http://uloz.to/xGNXZMiW/teoria-odrazu-live-1989-92-zip
P.s. Ak máte niekto záujem, mám na výmenu prvú LP platňu TEÓRIE ODRAZU vo veľmi dobrom stave.
-------------------------------
Teória Odrazu (Theory of reflection) - alternative from Kysuce (North part of Slovakia) started back in 1987. Their first performances took place at art-expositions and at the opening of land-art objects. In their music feel affinity with the Brno 80s alternative scene. In 1990 they recorded a long-playing record for Globus International Publishing. Music of Teória Odrazu contents jazz, minimal, experimental, avant-rock, and the different sounds." (last.fm)
I have their first (and only one) vinyl LP for trade!
Mišo
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára