sobota 5. augusta 2023

PUNK BEHIND THE IRON CURTAIN / ROZHOVOR: Mário - admin Instagramovej stránky: punk_behind_the_iron_curtain - punkové fotky spoza Železnej opony a z krajín bývalej Juhoslávie.

 

Po dlhšom čase opäť pôvodný rozhovor na blogu MUZIKA-KOMUNIKA, tento krát s Máriom, adminom instagramovej stránky punk_behind_the_iron_curtain 


https://www.instagram.com/punk_behind_the_iron_curtain/


Stránka sa venuje uverejňovaniu fotiek z punkovej scény východnej Európy a ex-ZSSR, ex-Yugo krajín prevažne z 80-tych rokov.
























Odporúčaná muzika: 
















-----------------------------------------


Hneď z kraja priznám, že Instagram nepoužívam a tak som existenciu tejto stránky prehliadol.

Mário však o nej dal vedieť aj prostredníctvom FB stránky České a slovenské fanziny (spravuje Archív CS subkultur) a tak som ho hneď obratom oslovil a položil mu niekoľko otázok. 

Mário je už niekoľko rokov zapálený pre punkové kapely z východnej Európy, má celkom značný prehľad a rozsiahly archív fotiek o ktoré sa delí prostredníctvom Instagramu.


M: Mišo

M: Mário


1.Ahoj Mário, na začiatok povedz krátko niečo o sebe. V rozhovore sa budeme rozprávať predovšetkým o punku, tak úvodom môžeš spomenúť, ako si sa ku tejto subkultúre dostal ty.

Čaf Mišo...díky za priestor v tvojom blogu. No začalo to tak, že som niekde v telke videl klipy Offspringu a Horkýže Slíže, celkom ma to zaujímalo, úplne niečo iné čo som dovtedy realizoval ako muzika (pop, rock). Potom prišla jar roku 2000 a koncert Iné Kafe a tým sa to všetko zmenilo. To bolo obdobie keď hrali songy zo Situácie, Vitaj a Čumila, tak dá sa povedať prvý punkový koncert pre mňa. Na základnej škole som videl, že cez prestávku sa pri bráne schádzajú nejaký divný ľudia v čudnom oblečení, tak som sa nejako s nimi zarozprával a zistil som že sú pankáči z neďalekej dediny. Takže mi požičali pár kaziet a tým sa to všetko začalo. Klasiky Zóna A, Sex Pistols, HT, Davová Psychóza (tí sa mi nepáčili :D). Kedže v Liptovskom Mikuláší odkiaľ pochádzam, ľudia stále idú väčšinou v klasickom punku alebo Oi! kapelách, takže som pár rokov počúval len známe sk/cz kapely. Pamätám si, že som raz z bratom videli plagát v miestom skate shope na punk koncert. A bola tam popiska na jednu kapelu hardcore-punk, tak sme ostali zhrození, lebo sme si mysleli, že pankáči hrajú punk a náckovia hardcore punk :D


2. Hral si/hráš v nejakých kapelách, robil si fanzin, alebo čo je to podstatné, čo ťa drží pri punku dodnes? Myslím, že si celkom často komentoval kedysi príspevky na PUNKGENE, zájdeš ešte na tu stránku?

Nie, nikdy som nechcel hrať v kapelách, aj keď bolo pár pokusov spievať. V punku väčšinou chce mať každý nejakú kapelu a pre mňa je viac punk nemať kapelu a robiť veci, ktoré nie sú až tak videľné, ale veľmi podstatné a držia punkrock pri živote (organizovanie koncertov, robenie zinov, fotenie, vydávanie nahrávok). 

To sa nedá popísať slovami čo stále drží. Muzika, kamoši a hlavne politický aspekt punku čo je pre mňa asi najviac dôležité. Punkrock za takmer 50 rokov pozitívnym smerom zmenil veci na planéte, aj keď niektoré veci, o ktorých spievali prvé punk kapely sa nikdy nezmenili. Hej na Punkgen občas idem pozrieť, už nie ako kedysi, lebo doba sa strašne zmenila. Chápeš v dobe pred internetom sa dali informácie zohnať len v zinoch. Potom prišiel internet a mal si a máš punkové webziny, kde máš to isté ako v papierových zinoch (recenzie na koncerty, dosky, politické témy). A najnovší výnalez sú sociálne siete, ktoré sú niečo ako tretia vlna informácii o scéne. Je to veľmi zaujímavé ako sa punkrock vyvíjal od polovice 70-tych rokov, tak sa vyvíjajú aj informácie od ktorých čerpať. Ale stále verím, že punkrock patrí na vinylové dosky (nie youtube, alebo spotify) a písané slovo patrí do zinov a kníh (nie sociálne siete a internet), aj keď ten pretlak je taký veľký, že ak sa dobrovoľne odpojíš a si offline, prakticky si stratený a nevieš o ničom.


3. Ok, poďme ku Instagramu, je to médium hlavne (či výhradne) o fotkách. Ty si si vybral túto platformu pre informovaní, či propagovaní punku spoza Železnej opony. 

Názov a podtitul hovoria sami za seba: „punk_behind_the_iron_curtain - Punks in the Eastern bloc were despised by citizens loyal to the state, harassed by local authorities, and locked up in prison. Being punk also meant freedom“.


4. Prečo ťa oslovuje práve táto téma, prečo fotky situované do tohto priestoru a tejto doby? Povedz viac o tomto svojom projekte. Aké máš na to ohlasy?

Hej Instagram, je vlastne také pokračovanie Facebooku viac globálne s ľudmi ktorých nepoznáš (Facebook je viac vecou priateľov). Ja mám založený instagram nejaké 4 roky, ale prvý rok som tam nič nepostoval, lebo som nechcel používať dve sociálne siete. Ako som začal používať Instagram tak som prestal používať Facebook.

No punk spoza Železnej opony. Začalo to tak, že prišla pandémia, nedalo sa chodiť na koncerty, do pubov, tak som premýšlal, že akú zábavku si vymyslím. Pustil som sa do kníh, ktorý som v živote moc nenačítal. Dostala sa mi do rúk kniha Burning Down the Haus: Punk Rock, Revolution, and the Fall of the Berlin Wall o punku vo východnom Nemecku a úplne mi spadla sánka. Vždy som si myslel že východné Nemecko malo podobnú scénu ako západné, aj keď tam mali komunizmus. Keď som po prečítaní zistil, že DDR mali najbrutálnejšie represálie vo východnom bloku voči pankáčom, tak som začal viac o to zaujímať. Na facebooku máš síce stránky o punku za komunizmu, ktorý robia ľudia z konkrétnej krajiny ale o druhým krajinách moc nevedia. A keď som pozeral na instagram neexistovala tam žiadna podobná stránka. Najprv som rozmýšľal, že to bude len o punkrocku v Československu, ale načo troškáriť, keď to može byť o celom východnom bloku. Ja som vlastne pred 3 rokmi (keď som s tým začal) poznal len históriu Československa, tak z polovice Poľska a Juhoslávie. Kapely z Juhoslávie síce nepatrili za Železnú oponu, ale mali v tej dobe komunizmus, tak som ich tam zaradil. Takže zo začiatku som ešte hľadal informácie z iných krajín ako to tam fungovalo, aké kapely tam hrali, poriadne som s tým natrápil možno prvý rok, potom to už išlo samo od seba.

No ohlasy sú obrovské, píšu mi ľudia hlavne z USA, kde je to najviac sledované podľa štatistík, že vôbec nevedeli aká obrovská scéne existovala za oponou. Chápeš, každý si myslí, že počas 70 - 80-tych rokov boli len americké, anglické, škandinávske a japonské kapely, plus malé scény niekde v južnej Amerike, západnej Európe, alebo Austrálii. 


5. Podľa akého kľúča vyberáš tie fotky? Klasika je asi aj to, že fotky niektorých týchto "east-bloc" punkerov môžu aj kohosi napáliť, lebo viacero z tých ľudí časom prešlo "na druhú stranu", skamošili sa povedzme z náckami, získali podivné pravicové názory a pod., čo môže mnoho ľudí vyrušovať. Ako to máš v tomto smere, robíš istú autocenzúru? 

Ja som zo začiatku robil vlastne len profily kapiel, plus nejaké extra fotky z koncertov, potom som to celé spojil a postujem všetko. Kľúč je vždy rovnocenne postovať fotky z každej krajiny (aj keď také napr Rumunsko, Lotyšsko, Ukrajina prípadne Bielorusko malo slabé scény tam to vypuklo prakticky až po revolúcii.) Takže zameriavam sa hlavne na Poľsko, Juhosláviu, Československo, Maďarsko a Východné Nemecko.

Taká zaujímavá vec, že facebook stále používajú starý pankáči ale instagram nemajú, takže oni ani nevedia že existuje nejaká stránka, kde sa môžu nájsť. Občas sa mi stalo že som im poslal odkaz, že sú instagrame, tak to väčšinou ignorovali, že oni to nemajú, tak ich to nezaujíma :D. Ak prešli na druhú stranu to je ich problém a ich vlastná hlúposť. Ja sa snažím priblížiť ľudom ako to fungovalo za minulého režimu a nevyjadrujem sa ku súčastnosti. Napríklad tam dávam fotky Zóny A, ale nepíšem, aké aktivity vykonáva ich spevák v súčastnosti. Ak sa ma niekto na to spýta, tak im to rád vysvetlím. Vzorec je ako to naozaj bolo, že pankáči sa búrili hlavne proti komunistickému režimu. Občas napíše nejaký komunistický pankáč zo západu a strhne sa tam búrlivá diskusia, na tom sa strašne smejem.


6. Čím ťa vlastne celkovo zaujal punk zo socialistického bloku? Ako si sa ku tejto téme vlastne dostal, čo boli tvoje zdroje? Daj tipy na nejaké zaujímavé kapely, odporuč zopár nahrávok.

Mňa hlavne zaujíma punk z minulého storočia globálne. Pod nátlakom žiadostí som vytvoril ďaľšiu instagram stránku a tá sa venuje globálnemu punku a hardcoru za minulého storočia. https://www.instagram.com/smash_divisions/

Tam je to ešte vačšia zábava, kedže crusteri neznášaju kalifornský punk, nazývajú kapely pózermi :D. 

Zaujal ma tým, že kapely nemali moc šancí si zahrať a všetko sa konalo ilegálne. O nahrávaní platní netreba ani hovoriť. Keďže som zo Slovenska treba trochu prezentovať svoju vlastnú krajinu a ukázať, že áno, aj u nás sa hral punk a hardcore aj keď nebol videný vo svete. Síce kvalita tých nahrávok čo sa uchovali je biedna, ale je to taký historický míľnik. Preto ma vždy poteší, keď niekto niečo vydá na platni, alebo napíše knihu. Je rok 2023, ľudia majú internet a dokážu si v priebehu sekundy vyhľadať hocičo, ale o punku vo východnom bloku veľa nevedia. Takto im to prezentujem najlepšie ako viem, dúfam, že sa im to páči. 

Tip na zaujímavé kapely? To je ťažká otázka, niečo ako vyber najlepší song od Discharge ich obdobia 1980-1984, keďže všetko sú to sypačky. 

Poľsko (MOSKWA - Poľský Discharge, ranné nahrávky sú brutalita, mám rád SIEKIERU, hlavne to post-punk/Killing Joke obdobie. 

Juhoslávia (KAOS - výborný punk, neskoršie synth punk zo ženským spevom, klasické punk77 kapely ako PARAF a PANKRTI alebo TOŽIBABE - temný punk/hardcore, prvá čisto ženská kapela v Juhoslávii v tvrdej muzike)

Československo (PLEXIS - kapela, ktorá prakticky celý čas nahrávala dobré albumy až do smrti Hoška, KRITICKÁ SITUACE - legenda legiend)

Maďarsko (AURÓRA CIRKALÓ - asi najlepšia hardcore punk kapela v Maďarsku zo speváčkou, po odchode hrali melodický punk, CPG - legenda legiend, veľmi kontroverzná s veľkou represiou voči ich členom od komunistov)

Východné Nemecko (NAMENLOS - politický punk, členovia boli brutálne stíhaní ale prispeli malou troškou ku pádu režimu ich aktivitami alebo SCHLEIM-KEIM - výtržníci, ktorí sa nebáli ani tajnej polícii Stasi, oficiálne prvá vydaná doska kapely z východného Nemecka vydaného v západnej časti)


7.Na stránke je množstvo rôznych fotiek, aké sú ich zdroje? Ako sa ku týmto fotkám dostávaš, odkiaľ ich máš? Snažíš sa ich získať aj priamo od tých hudobníkov, alebo...?

Ako som písal predtým, hlavne sú to facebook stránky konkrétnych krajín, kde čerpám informácie. Sranda je, že všetky fotky som si našiel sám, nikto mi nič neposiela, prípadne pár krát som dostal tip na nejakú kapelu čo som ešte nepoznal tak som si to dohľadal. A na stránke nie sú len fotky, sú tam aj dobové články z novín, občas nejaké video, ktoré sa uchovalo. Aby to bolo zaujímavejšie, tak sa snažím o tej fotke nájsť čo najviac informácii. Niekedy to trvá fakt dlho kým sa dopracujem k nejakej podrobnejšej informácii, ale stojí to za to.


8. Poďme ešte ku nahrávkam. Odkiaľ, z akých zdrojov, väčšinou získavaš nahrávky ktoré počúvaš? You tube, blogy, peer-to-peer fóra? A kupuješ si aj platne starých kapiel, prípadne ich reedície, alebo knihy na túto tému? V posledných rokoch ich vychádza celkom dosť.

Teraz sa dá všetko pohodlne nájsť na YouTube, prípadne na blogu nájdeš odkaz na download nejakých nahrávok. Doba je taká, že je všetko ľahko dostupné a dostaneš sa veľmi rýchlo aj k obskúrnym nahrávkam, čo v minulosti poznala len hŕstka ľudí. Aj keď nahrávky východoeurópskych kapiel to je niekedy tvrdý oriešok niečo vyhľadať.

Jasné že kupujem platne a vo veľkom. Keďže ma veľmi zaujíma to obdobie minulého storočia kde prakticky vznikli všetky subžánre punku. Najviac ma zaujímajú 80-tkové kapely, tam máš na 90% istotu že kapela je fajn a oplatí sa kúpiť ich dosku. Ohľadom tej východnej Európy tak najlepšie labely sú určite PHR z Česka, Refuse records z Poľska, Ne! Records, kde Habi z kapely Ženevski Dekret vydal tie najlepšie veci z bývalej Juhoslávie, prípadne ešte Trottel records z Maďarska, kde občas vyjde nejaká super doska. Knihy som začal kupovať, ako som spomínal, počas pandémie keď nebolo čo robiť, tak som sa postupne vzdelával, a tých kníh vychádza tiež riadna kopa, ak to niekto sleduje. Niekedy mám pocit, že niektoré tituly by nemali byť ani napísané. V posledných rokoch vychádza toho podľa mňa až primoc a tým myslím platne. Veľa vydavateľstiev ryžuje na lacných peniazoch, ktoré aktuálne obiehajú ekonomiku. Všetci majú peniaze, nemajú ich kde minúť a tak kupujú platne. Tak sa stáva, že vychádzajú platne kapely čo mala jednu skúšku, to hneď ide na vinyl a sa to normálne v priebehu pár týždňov vypredá, šialená doba :D


9. Si v kontakte, či už osobnom, alebo prostredníctvom sociálnych sietí s nejakými aktérmi starých punkových čias?

Občas mi niekto napíše, že áno, to bola moja kapela, ale skôr nie. Ako som písal ja si myslím, že tí starí punx sú skôr na Facebooku, alebo vôbec nežijú v online svete. Ani som sa nesnažil im napísať, že pozrite na túto stránku, kto chce si to nájde. Myslím, že na Instagrame nie je veľa ľudí z toho obdobia. Akurát si to pozerám, 30% followers z USA, 7% Nemecko, 6% Veľká Británia, 4% Brazília, 3% Poľsko. Takže vidíš, skôr to sledujú ľudia, ktorí o tejto scéne moc nevedeli až doteraz :). Hovorí sa, že národ, ktorý nepozná a neváži si svoju minulosť, si nezaslúži ani budúcnosť. Tak by som aj zhodnotil úroveň súčasnej scény vo východnej Európe, kvantitatívne celkom v pohode, ale kvalita tam stagnuje až na pár výnimiek, ktoré by si fakt zaslúžili medzinárodnú pozornosť.


Mário, vďaka za rozhovor a záverom prikladám niekoľko fotiek, ktoré si poslal aj s anglickými komentami:











Punk wedding in Czechoslovakia. Příbram, 1986












Czechoslovak Hardcore Punk band ŠANOV 1 from Teplice.

Gig in front of communist banner and photo of president of Czechoslovakia Gustáv Husák 

Photo: late 80's















Foto: Lucia Bartošová

Punks from Bratislava during illegal  records trading. When punks wanted to buy their favourite punk LP, the price was sometimes half of their monthly wage, so cassettes became very popular in Czechoslovak punk circles - cheap and easy to trade. 

Klariská street, Bratislava, 1987











Czechoslovak punks during gig of punk/new wave band LETADLO from Prague. 

Punk Boat on river Vltava, Prague

Summer 1982











Hungarian Hardcore Punk band INVÁZIÓ '84.

Icarus House of Culture car park, Budapest

Year 1982















Jacek "Sidney" Zientała from Polish punk/hardcore band TZN XENNA from Warsaw formed in 1981. 

House of Culture, Zakopane

February/March 1983















Elżbieta Chodorowska from Bielsko Biała - punk photographer, long time main contact person about Polish punk scene and also Maximumrocknroll contributor. Elżbieta contributed scene report about Polish scene in Maximumrocknroll in 1985.

Photo in 1985















Around 600 to 800 young people been taken part in the now famous church "Open Work" festival called "Jugend 86". The bands like GEFAHRENZONE, SCHLEIM-KEIM, WUTANFALL or MÜLLSTATION played for around 150 punks from DDR.

Rudolstadt in Thüringen

June 1986















Jana Schloßer from East German political punk band NAMENLOS from Berlin. Picture from the first DDR punk festival co-organized by members of Namenlos.  Martin-Luther Church, Halle/Saale

30. April 1983















Mojca "Krischka" Krisch from Dark Punk/Hardcore band TOŽIBABE from Ljubljana formed in early 80's. They are the first slovenian and yugoslavian all-female rock band where only girls are the authors of all music and lyrics. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára