Leto sa pomaly blíži ku koncu a mne sa zdalo, že je čas začať niečo nové. Vytvoril som blog. Z viacerých dôvodov. Jednak sa mi idea blogu páči, kvôli relatívne rýchlej možnosti zdieľania názorov, myšlienok, ale aj hudby, textov, či "umenia". A potom je to príležitosť pre mňa naučiť sa nové veci a využiť to pri tvorbe článkov. Tento blog by mal byť najmä o hudbe, pretože tá ma zaujíma asi najviac a to v mnohých jej podobách a žánroch. Chcel by som písať krátke články o kapelách, ktoré ma zaujali, niečo z histórie hudobných žánrov a časom aj umožniť stiahnuť si "divákom/poslucháčom" ťažko dostupné nahrávky, alebo nahrávky menej známych kapiel. Žánrovo sa nechcem príliš vymedzovať. Mám rád rôznu hudbu, ale predovšetkým zo spektra alternatívy (v jej najširšom zmysle), nekomerčnej hudby a menšinových žánrov. Doma sa mi povaľuje kopa nahrávok, zinov, ktoré pomaly upadajú do zabudnutia a stálo by za to pripomenúť si ich. Aspoň ja si myslím. Ale samozrejme chcem reagovať na aktuálne dianie na hudobnom poli.
Toľko v skratke o mojich ambícách a plánoch. Čo uvítam najviac sú komentáre, polemika, prípadné doplnenie a upresnenie informácií.
MUZIKA - KOMUNIKA...má byť o tom, že "akcia= reakcia".
Mišo
Dnes prikladám jeden článok, ktorý som písal pre punkový fanzin DRUNK NACH OSTEN.
Robí ho môj kamarát Pavel z Brna a venuje sa v ňom kapelám a scénam z menej "prefláklych" krajín. Teda nie punk a HC z USA, UK, Nemecka, Švédska, ale povedzme z Macedónska, Ukrajiny či Rumunska. Pre mňa myšlienka hodná podpory. A tak som prispel krátkym reportom o Lotyšsku. Tí, ktorí DRUNK NACH OSTEN nemáte, si článok môžete prečítať nižšie. Tí, ktorí o fanzin máte záujem, si ho môžete objednať na mailovej adrese: paaya.ds@seznam.cz
--------------
Ahoj, tu Mišo.
Ďalšie číslo D.N.O. je vonku a som rád, že mi Pája ponúkol možnosť doň prispieť. Vlastne sa tento príspevok mal objaviť už v jednotke, ale nestalo sa tak. Boli vtedy dôležitejšie veci na práci, aspoň z mojej strany. Odložili sme to nabudúce. Čas plynul, dozrel, prišlo zbieranie úrody. Som rád, že zin pokračuje a dúfam, že bude i naďalej. Baví ma čítať o kapelách ktoré majú zlý zvuk, nikto ich nepozná a nepredávajú sa ich tričká. Baví ma počúvať šumiace kazety, demáče a živáky kapiel, ktoré sa pri najlepšej vôli nedajú označiť že sú "v kurze". Ale to len tak na okraj. Netreba okolo toho robiť žiadne veľké reči . Veď o nič nejde. Sympatický zin, ktorý dúfam vydrží.
V Lotyšsku som bol naposledy pred vyše dvomi rokmi, dojmy sú už trochu rozostrené. Môj príspevok som pôvodne zamýšľal dať do vlastného zinu, ktorý však stále nenaberá jasné kontúry, takže sa to zúročí lepšie takto.
a otázka:
Drunk nach osten or sober on west?
Ak sa má niekto chuť ozvať/meniť hudbu/kresby píšte na :
miso.komunikacia@gmail.com
pripadne vypočuj :
www.myspace.com/stehpunk
Tu je môj dojem podložený nejakými faktami:
Lotyšsko / Latvia /
Malá krajina ležiaca v severozápadnej časti Baltickej nížiny. Susedí s Litvou, Bieloruskom, Ruskom a Estónskom. Je takmer rovinatá. Krásne hlavné mesto Riga, veľa jantáru...zvláštna reč...a množstvo zaujímavých kapiel. Jednoduchá, stručná introdukcia.
Lotyšská punková scéna? Lotyšská punková scéna!
Svojho času sme hrali spoločný koncert – my - RIOT IN OPERA s lotyšskými CITA ATTIEKSME. Taký svižný hc/punk s trochou N.Y. vplyvu hrali...príjemne. To bol taký prvý bezprostredný kontakt s predstaviteľmi tamojšej scény. A zopár scene-reportov z rôznych fanzinov rozšírilo moje poznanie o tamojších kapelách. Rovnako nápomocná pri objavovaní ďalších bola kniha „Discography of eastern european punk music 1977-1999" ktorá vyšla už dávnejšie na Tian An Men 89 Records (
http://www.geocities.com/tam89rds).
Ešte viac som sa začal o tamojšiu scénu zaujímať po kúpe split 7" VONOSONOLOPPUS/ 33 - LETNY PODONOK, ktorý vyšiel na francúzskom labely Darbouka records (http://pagesperso-orange.fr/darbouka/links.htm). Tieto dve kapely ma oslovili svojou neviazanosťou, znelo to celé dosť chaoticky, nevyumelkovane – u mňa vždy plus.
Prvý krát som cestoval do Lotyšska v rámci baltického turné so S.I.K.A. V klube DEPO v Rige sme sedeli celkom skleslí, a na prvý ani druhý dojem to rozhodne nebol punkový raj, ale čo na tom, nie? Po návrate som začal zháňať viac informácii o tamojšej scéne, hľadal som nahrávky a viac informácii o lotyšskom punku a undergrounde. Príliš ľahké to nebolo, hoci internet všetko podstatne zľahčoval.
Vrátil som sa tam za istý čas znovu, už v rámci výletu po Litve (kde som odcestoval kvôli dobrovoľníckej práci/pedagogickej praxi a v jednom letnom tábore som pôsobil ako vychovávateľ). Po skončení tábora (v ktorého programe bola zahrnutá aj návšteva rockového festivalu Roko Naktys na ktorom vystúpilo dosť rôznych kapiel z Litvy, Lotyšska, Fínska,- okrem iného aj litovskí alternatívci BIX) som cestoval po Litve (o tamojšej scéne možno niekedy nabudúce) a naplánoval som si výlet tiež do Rigy a Kuldigy, okrem iného dôležitých miest čo sa punkovej scény týka.
Lotyšský rock sa rozvíjal počas 80 tych rokov, vtedy bol súčasťou vtedajšej scény Sovietskeho zväzu, hrali tu rockové kapely ako LIVI, CREDO, REMIX, PERKONS, DZELTENIE PASTENIEKI...(za info o týchto kapelách budem vďačný).
Punková scéna sa začala aktivizovať v polovici 80 tych rokoch. Jednou z prvých kapiel okrem post-punkových ZIG ZAG boli aj INOKENTIJS MARPLS. Kapelu založil Dambis – frontman a spevák niekedy v 85om, sprvoti sa volali AKLA ZARNA, pod názvom INOKENTIJS MARPLS hrajú od 87ho. Hudobne sú ťažšie zaradiťeľní - považovaní sú však za hardcore. Dambis pôsobí aj v kapele AMORALA PSIHOSE, ktorá sa však nachádza na inom žánrovom poli - hrajú v nej fanúškovia jazzu, či Hendrixa.
Dambis:
"Naša kapela nie je ovplyvnená nikým, nemám obľúbencov a počúvam mnoho rôznej hudby. Hráme to čo máme radi a nerobíme cover-verzie. Texty máme rozličné - o sociálnych problémoch, politike, filozofocké, humorné, občas schizofrenické. Vyjadrujem v nich svoj pohľad na svet okolo". Koncertne sú I.M. aktívni najmä v rámci Lotyšska a na konte majú okrem songov na rôznych kompiláciach aj:
samostatný album "Speks no tetiem", (2000) ktorý vyšiel vo verzii kazety, CD a aj vo vinylovej podobe na švajčiarskom labely Strongly opposed (2003)
EP "Bitit matos" (2002) limit. 400 ks na Ezs sper soli records
"Keras pie sirds" CD (2007) Gauja records
Dambis tiež vydával od začiatku 90 tych rokov kompilačné kazety a neskôr CDčka s názvom "ODEKOLONS" , ktoré mapovali lotyšskú punkovú a alternatívnu scénu. Vyšlo ich 12, prvé kazety ešte pod názvom EAU DE COLOGNE. MP3 verzie niektorých skladieb môžeš počuť na: www.tornis.lv/odekolons/index.htm
Vydával tiež kompilácie LATVIJAS PUNK/HC, vyšli myslím 4 pokračovania na ktorých boli zastúpené kapely od punku po grind.veď pozri aj:
www.myspace.com/inokentijsmarpls
IR BIJUSI MATI UN IZBIJUSI (1990-92, Riga)
Prvá kapela vydavateľstva Tornis. V začiatkoch hrali jednoduchú, čulú gitarovú hudbu pod vplyvom Pixies, Wedding Present, neskôr začali spievať anglicky, no rozpadli sa skôr ako niečo výnimočného dosiahli. Ich leader začal podnikať a ďalší dvaja členovia rozbehli lablel TORNIS a hrali v mnohých undergroundových kapelách.
Nahrávky:
"PRIMITIVE PRIMATE" (1993 Tornis rec., a 3 nahrávky na kompilačnej kazete)
KARTAGA (1994-1996, Riga)
Kapelu založili dvaja leadri kapiel; Andzons z experimentálnej rockovej skupiny TUKSA MUCA a Edgars Subrovskis z glam punkových M.GVARDE. Za krátku dobu sa stali skutočne dobrou kapelou, jednou z najlepších v Lotyšskom undergrounde. Hudba kapely
KARTAGA býva popisovaná ako indie gitarový rock strihnutý európskym industrialom Rozhodne dôležitá kapela obdobia 94-96.
LIKSMA MASTURBACIJA (1991-92)
Undergroundová kapela hrajúca punk, jediná nahrávka na Tornis rec.
V súčasnosti vychádza na Tornis rec. rôznosrodá alternatívna hudba, spomeniem aspoň:
IMANTS DAKSIS - predstaviteľ lotyšskej folk/psych scény, zaujímavý zjav ovplyvnený - aspoň hudobne aj Letovom www.myspace.com/imantsdaksis
BALOZU PILNI PAGALMI - indie kapela, celkom prevarená/preverená.
V súčasnosti je TORNIS nevládna organizácia zameraná na podporu lotyšských nezávislých kapiel a umelcov. Ako NGO-čka bola zaregistrovaná 8 rokov po začatí existencie malého hudobného vydavateľstva s týmto názvom, ktoré počas svojej existencie od roku 1991 vydalo okolo 80 kaziet a CD, podieľalo sa na organizovaní koncertov a hudobných festivalov. Viac o fungovaní TORNIS rec. v nasledujúcom rozhovore s jedným zo zakladateľov a prevádzkovateľom tohto labelu, sympatickým chlapíkom Janisom s ktorým som sa stretol v Rige pred hudobným obchodom a strávil s ním príjemné popoludnie v jeho byte za posluchu množstva hudobných nahrávok a kecaním o muzike. Tento rozhovor však vznikol mailovou poštou pár mesiacov po tom.
M: mišo
J: janis
M: Janis, predstav prosím seba a povedz niečo o svojom vydavateľstve. Čo znamená jeho názov?
J: Zapojil som sa do hrania rockovej muziky spolu s mojím starým priateľom, niekedy koncom roku 1989. Mali sme myšlienku zrealizovať kapelu. Tak som sa začal učiť hrať na basu a stal som sa tretím členom ...a vznikla kapela IR BIJUSI MATI UN IZBIJUSI. Spočiatku sme začali objavovať ostatné nové undergroundové kapely...a pár sme ich aj našli: BEZ GREZNIBAS, TUKSA MUCA, SILVIS) a zopár starších (napr. INOKENTIJS MARPLS...). V tom čase nebolo viac ako desať skutočne undergroundových kapiel...Teraz sú ich stovky.
Robili sme svojpomocne koncerty a festivaly na rôznych miestach (školách, kluboch, starých kaviarňach aj v zatvorených nefungujúcich priestoroch) pretože v tom čase nebol v Lotyšsku žiaden rockový klub. Na začiatku roku 1991 sme mali miestnosť na skúšanie v starej vodnej veži v Rige. Na začiatku tu skúšavali len IR BIJUSI MATI UN IZBIJUSI a TUKSA MUCA, no neskôr sa pridali aj ďalšie kapely, takže sa vytvorila istá komunita ľudí a vznikalo nespočetne veľa rôznych bočných projektov. Od začiatku sme tiež spravili množstvo nahrávok v tejto „Veži". Spravili sme D.I.Y. štúdio a nahrali desiatky albumov a demonahrávok. Do 95-ho roku sme používali iba amatérske vybavenie – sovietske mikrofóny, 8 – trackový mixák, a nahrávač, kotučák(tzv. reel-to-reel -magnetické kazetové audio nahrávanie) na kazety. Neskôr sme si zadovážili starý štúdiový mixpult, ale až do roku 2OO1 sme takmer všetky narhrávania vo „Veži" robili spôsobom „priamo a naživo" na dve stopy, bez akéhokoľvek ďalšieho mixu.
M: Aký je najdôležitejší cieľ tvojho vydavateľstva?
J: D.I.Y. a zachytávanie, uchovávanie našej muziky, čo myslím stačí...a tiež hudby našich priateľov ale aj ľudí o ktorých sme predtým nevedeli a ich hudba je dobrá, stojí za to.
M: Koľko nahrávok si vydal pod hlavičkou Tornis?
J: Do konca 90 tych rokov sme spravili mnoho kazetových nahrávok (na kotúčák a MC kazety), činilo to okolo 60 titulov. Neskôr sme začali s CD-r nahrávkami, vydali sme ich 15. V poslednej dekáde sme menej aktívi ako v minulosti – kvôli rodinám, deťom, štúdiu, práci...
V súčasnej dobe vydávame tak 1 – 3 CD za rok. Ešte spomeniem že množstvo našich starých nahrávok čaká na znovuvydanie.
M: Ktoré z tvojich vydaní sú tvoje obľúbené?
J: Určite TUKSA MUCA „Trajektorija: sapni – relejs" (1993), BALOZU PILNI PAGALMI album cca 1995-96, KARTAGA „Zens ara kmeni" (1995), VOICEKS „Uz elli var iet ari ar kurpem" (1996), SIRKE „603", DEPO „Alepo" (2002), BERNIBAS MILICIJA „Muzika dejam" (2004) a mnoho ďalších. A samozrejme aj nadchádzajúce nahrávku sú výborné: EMBRIJS a MAZIE SMIRIGIE KOCINI.
M: Aké sú Tvoje ďalšie hudobné aktivity? Viem o spolupráci s rádiom NABA, organizovanie koncertov...
J: Okrem hrávania v kapelách ( okrem iného v PLASTALINS, SARKANIS OKTOBRIS a iných), na čo za posledných 6 rokov už ani moc nie je čas, nahrávam kapely v Tornis štúdiu.
Tiež sme robievali množstvo koncertov a festivalov, vydali sme nejaké fanziny (DZIGA 1990 – 1993, TORNA ORGANS 1992 - ).
Keď v Rige začalo vysielať alternatívne FM radio (v roku 2000, najprv pod názvom KNZ, od r. 2002 ako NABA), tak sme spolu s Dambisom (spevák INOKENTIJS MARPLS) robili a robíme doteraz 1 x do týždňa 2-hodinovú reláciu venovanú lotyšskej undergroundovej hudbe. Každú nedeľu od 20.00 – 22.00, volá sa „Bitīt' Matos" ( www.radionaba.lv)
M: Povedz v krátkosti niečo o histórii lotyšského punku u hc...spomeň niektoré dôležité skupiny...
J: Pokiaľ viem, skutočné punkové kapely začali v Rige až v polovici 80tych rokov. Dôležití boli ZIG ZAG (predtým ARPRAC), no oni boli skôr post punk ako punk. Obliekali sa ako glam-punkeri, hrali na rôznych oficiálnych koncertoch a nahrali pár albumov (1987-1988), nahratých v tom čase na kotučáky. Druhá dôležitá kapela boli INOKENTIJS MARPLS. Tí si mysleli, že sú punkáči, ale hrali skutočný hard core, podľa mňa ako prví v bývalom Sovietskom zväze. Stále je to najlepšia punková kapela v Lotyšsku, majú dobré skladby, zmysluplné posolstvá a sú nadžánroví. Nový album je nahraný, majte sa na pozore!
Po roku 1991 vznikalo mnoho ďalších punkových skupín, no myslím, že žiadna nebola dôležitá ako INOKENTIJS MARPLS.
M:Aké sú Tvoje posledné vydané nahrávky...aké sú Tvoje plány do budúcnosti...Tvoje priania?
J: Treba povedať, že Tornis má za sebou dva roky bez vydanej nahrávky (okrem nejakých promo kompilácií, alebo tzv. „radiových singlov" Akurát sú v „produkcii": debut od MAZIE SMIRDIGIE KOCINI and DUN DUN (ex- Embrijs), nový album od BALOZU PILNI PAGALMI, BERNIBAS MILICIJA, a EMBRIJS vydaný na Tornis rec.
Musím upozorniť, že rozhovor je už dva roky starý, aktuálne veci ohľadom Tornis najdeš na: www.tornis/lv. pozn. autora
Toľko z hudobného undergroundu z Rigy...
KULDIGA
Do Kuldigy som sa vypravil z Rigy autobusom a nešiel som naslepo. Keď som spomínal Janisovi svoj zámer dozvedieť sa viac o hudobných aktivitách v tomto malom meste, veľmi promptne zavolal priamo Edgarsovi do kultúrneho centra Zabadaks s ktorým dohodol, že ma tam budú čakať. Veľká vďaka za všetko.
V Kuldige som zažil vrúcne privítanie, priateľský pokec a večer na bare s horúcim čajom, počúvaním starých nahrávok a pozeraním videokeziet z miestnych koncertov a festivalov zo začiatku 90tych rokov.
Kuldiga je malé mestečko ktoré však bolo od začiatku 90tych rokov liahňou mnohých underground/punk kapiel. Boli rôzne, spájal ich však lokálny špecifický sound. hardcorové kapely zneli tak zaujímavo (aspoň podľa mňa) - akoby na maximum zrýchlená alternatívna muzika.
Rozvoj scény v tomto mestečku súvisí s rozvojom organizácie NEKAC. Ak uvádzajú na svojej stránke: "Pod názvom "Kuldigská scéna" sú myslené všetky činnosti súvisiace s podzemnou kultúrou v tomto malom provinčnom mestečku, ktoré majú podobu jednotlivých aktivít u jednotlivých individualít"
Medzi zakladateľmi NEKAC -u sú ľudia, ktorí sú aktívni v miestnej scéne už od konca
80-tych rokov. V tom čase sa zopár mladých, aktívnych ľudí s entuziazmom začalo učiť hrať na nástroje, kúpili si aparatúru, alebo si ju sami skladali, hľadali miesta na skúšanie, v ktorých vzniklo mnoho viac, či menej vážnych projektov, skupín. Ako čas plynul, pripájalo sa viac a viac ľudí a niektorí z nich pomáhali rozvíjať túto malú lokálnu scénu a to nielen hraním v kapelách ale aj vydávaním zinov organizovaním koncertov, a tiež pomocou pri mnohých veciach s tým spojených. Niektoré z týchto koncertov sa postupom času transformoval do množstva festivalov, na ktorých dosiaľ vystupuje mnoho skupín z Lotyšska a zo zahraničia.
Všetko toto vznikalo v bytoch niektorých z aktivistov, alebo v skúšobniach, ktorých bolo množstvo, pretože sa z rôznych dôvodov často menili. Akceptovateľné boli všetky miesta, kde bola elektrina a strecha nad hlavou.
Byty, škôlka, kotolňa, pivnica, Pioniersky dom, vrátnica v nemocnici, spustnutý domček na brehu rieky, podkrovia rôznych dielní, garáže – a podobne...všetky tieto miesta mali významnú úlohu pri rozvoji scény.
Predovšetkým cez organizovanie koncertov sa inšpirovalo dosť mladých ľudí ktorí sa zaktivizovali, založil svoju vlastnú skupinu (mnohé hrajú aj dnes) a aj to robilo z mestečka Kuldiga dôležité miesto v Lotyšsku v rámci podzemnej scény.
Viac sa o scéne v Kuldige možete dozvedieť cez:
www.nekac.lv. Sú tam tiež informácie o miestom kultúrnom centre ZABADAKS o ktorom ešte bude reč. Ak hudobný doprovod doporučujem kompilačné kazety:
"Kuldiga Underground Compilation 1989 - 1994"
"Kuldiga Compilation 1994 - 2002" (túto druhú mám, môžem nahrať, pozn. autora)
Nebolo by možné, aby scéna v Kuldige existovala a rozvíjala sa bez pomoci a podpory ľudí mnohých ľudí. Okrem mnohých dobrovoľníkov sa miesto darí zveľaďovať aj vďaka ústretovosti miestneho zastupiteľstva, organizátorom, podnikateľom. Hm, realita života. D.I.Y. versus (no ani nie tak versus ako v spolupráci) peniaze z fondov a mestského zastupiteľstva.
Pár dôležitých kapiel miestnej scény:
N.D.A. (Nac Dilonit Apsedies) / neskôr
DILONIS boli prvou D.I.Y. kapelou. Svoj pôvodný názov po čase skrátili. Svoju existenciu začali keď sa spojili Maris & Edzhs ktorí žili v susedstve. Prvé skúšky prebiehali najmä s akustickými gitarami, prvú nahrávku „Istabas balss" dali na hodnotenie priateľom. Neskôr si zadovážili biciu súpravu a skúšky pokračovali v kotolni jednej škôlky.
Od roku 1991 má kapela skúšobňu na vrátnici nemocnice, kde všetci členovia pracujú ako strážnici.
Prvé vystúpenie kapely sa konalo na festivale New rock musicians v Iecave, okrem iného aj s INOKENTIJS MARPLS, IR BIJUSI MATI UN IZBIJUSI a inými. Jedno z naj pamätnejších vystúpení toho obdobia boli v rámci spoločného turné N.D.A. a ďalšími lotyšskými kapelami v Litve, na študentskej zábave 1. septembra spolu s diskotékou a tiež nezabudnuteľné vystúpenie v detskom kresťanskom tábore pri jazere Zvigzdu.
Nahrávky:
N.D.A.:
"Istabas balss" ( 1990, COOPER STR.)
"Tāpēc, ka es uzskrēju" (1991. TORNIS)
"Gott mit uns", (1992. ROOTED RAT)
DILÖNIS
"Beidzam!" /neoficiálne demo/ (1992. TORNIS)
"We Love Ewa Braun" (1992. TORNIS)
"DRAP", 1993. TORNIS
"Krismas Taim", 1993. FAZĀNS
"Simplemente Fuzz", 1994/ PRIEDE/Ö prod
+ veľa songov na rôznych medzinárodných kompiláciách
VIHERS (1992 – 1994)
Kapela vznikla v 1992 om v VONSe, spoločnej skúšobni dvoch kapiel N.D.A. a SPINE. Toto miesto bolo niečo ako squatt, také „opilecké doupě". Zostavu tvorili Sviests (spev, texty), Struhs (basa, back vokály), Pluto (gitara) and Miskins (bicie). Kapela odohrala 4 koncerty, pri ktorých dominantnú rolu hral alkohol. Kapela skončila po smrti ich frontmana Sviestsa.
Koncerty:
Tábor pri jazere Zvirgzdu 92, Kocis 2 (92), Mētelītis 93, Širmis 93
Nahrávky:
NETAISIES VIHERS 92 Rotted Rat
VIHERS 92 (Netaisies Vihers + live Kocis 2)
ČAPAJEVS VAGONS (1994 - 1996)
Po rozpade DILŐNIS sa ich basák Muitnieks na jar `94 rozhodol založiť novú kapelu. Prizval starého kamoša Peksa na post speváka , Jānis Mūrnieks (gitarista ANALIZATORS) tu hral na bicie a Kaspars Šulcs hral basu. Čoskoro basu zvládal a tak Muitnieks presedlal na gitaru a s touto zostavou zahrali prvý koncert vo VONSe.
Odohrali ešte koncert v Parnu (Estónsko) spoločne s Vonosonoloppus, Inokentijs Mārpls and Shitheads (Est.),ale po treťom koncerte v „NEXTe", v Riga, Jānis odišiel a Klusais (Vonosonoloppus) bol prizvaný hrať na bicie. V tejto zostave nahrali v marci nahrali 13 skladbové katzetové EP (punk/hc v strednom tempe). ČAPAJEVS VAGONS sa rozpadli v roku 1996, keď Kaspars začal svoju akademickú kariéru v Rige a Klusaisa prestalo baviťhrať na bicie.
Nahrávky:
1994 - 7 skladieb in a cassette: "Live! At Vöns Prez", Ö prod
1995 - "Vīrietis ar dīvānu" demo 20 min., De La Muitnieks Tapes
1995 - skladba na v/a "Odekolons" - "Eau de cologne" '94
1996 - with 7 songs (live + štúdio) na kompilácii "No Pain XII" kompilačná kazeta , No Pain HQ
1996 - skladba in v/a komp. "Odekolons 95"
VONOSONOLOPPUS (1994 - 1998)
Kapela vznikla na jeseň ´94 keď Edzhs and Struhs prizvali Klusaisa na post basáka. Spoločne zahrali v novom priestore VONS 2 asi 15 minútový program. Je ťažko popísať ich štýl, bol to na tú dobu neobvyklý lotyšský HC , sami ho nazvali „hempcore". Dôraz kládli najmä na rýchle tempo, 3 spevy a zvláštny zvuk.Do konca roku 1994 odohrali ešte 4 vystúpenia, z toho jedno v Estónsku. V novembri nahrali prvé demo „Puskach" a vydané na Ő prod. Na začiatku roku 1995 odohrali pár koncertov. Počas celého leta však bola obmedzená možnosť skúšania, kvôli výpadku elektriny v priestore VONS, takže skúšať znovu začali na jeseň a vznikol nový program, ktorý nahrali pod názvom „Emeridos suburbia".Počas nahrávania vo VONSe bola teplota v mistnosti – 16 C.
Zhruba v tom čase sa realizoval aj prvý Lotyšský undergroundový vinyl: split 7" Vonosonoloppus/ 33 - Letny Podonok, na Francúzkom labely DARBOUKA. Vydanie tejto nahrávky však trvalo dlhý čas a forma a dizajn nahrávky už príliš nezodpovedala aktuálnej fáze zúčastnených kapiel. Krst nahrávky sa konal v Rige, v kaviarni MAD MIX, čo bolo vtedajšie obľúbené miesto pre koncerty. Medzičasom sa však kapela 33 - Letny Podonok rozpadla a Kone, ich gitarista hral v novej kapele 4 Zasushennih Gamburgera, ktorá hrala niečo ako sociálne-reggae a Vonosonoloppus sa tiež rozhodli hrať akustický set. Za dva týždne všetky skladby naskúšali a prekvapili zúčastnených iným zvukom aj aranžmánmi starých skladieb.
Kapela potom pokračovala v novom sounde, úspešne odohrala set aj na narodeninových oslavách či svatbách. Nahrali tiež postupne zopár koncertov z MAD MIX a neskôr z týchto záznamov bolo vydané CD s názvom "Nunca Sue". Ich posledný koncert je zaznamenaný na kompiláciách „Odekolons" z rokov 97 & 98.
Nahrávky:
-PUSKACH demo kazeta, 15 min Ö prod 1994
EMERIDOS SU BURBIA demo kazeta, 15 min Ö prod 1995
VONOSONOLOPPUS / 33 – ĻETŅIJ PODONOK split 7"
DARBOUKA REC., Francúzko 1995
VONOSONOLOPPUS / 4 ZASUSHENNIH GAMBURGERA
split kazeta, 60 min Ö prod 1996
VONOSONOLOPPUS live in MAd Mix, CD, NEKAC distribúcia, 2002
+ mnoho skladieb na rôznych medzinárodných kompiláciách
Ako poslednú spomeniem aktuálnu kapelu z Kuldigy, ktorú tvoria bývalí členovia vyššie uvedených kapiel a aktívni ľudia z miestnej scény – GRUPA VILNIS.
Kapela vznikla spontánne v roku 1999, keď počas jednej z posledných skúšok VONOSONOLOPPUS vznikla nahrávka, ktorá neskôr vyšla pod názvom: "Kas nekaiš grupā vilnī būt" (1999). Zostava bola: Struhs - guit, Klusais - bass, Edzh - drums. V tejto zostave existovali určitú dobu. Dňa 18.08.2001 sa v DIY kultúrnom dome Zabadaks organizoval koncert pre niekoľko kapiel z Rigy, ktoré však nedorazili a tak sa publiku predstavila improvizovaná kapela kde spolu hrali Kaki (bicie) and Edzh (basa). Týmto vystúpením započal vznik GRUPA VILNIS. Na jeseň 2001 Edzh a Kaki začali pravidelne skúšať a prvé vystúpenie sa konalo v ZABADAKS na karnevale 31.12.2001. Do roku 2004 hralo toto ambientné punk drum and bass duo na rôznych miestach, okrem iného aj na diy open air festivale TABUNS, či v Green Clube vo Vilniuse. Potom mali asi pol druha roka pauzu, ale ako ľudia boli stále spolu, robili koncerty a občas si zaimprovizovali. A v roku 2006 sa pridal na gitaru Struhs (ex- VONOSONOLOPPUS) a GRUPA VILNIS začali novú éru v trojici. V roku 2007 a 2008 hrali aj u nás v Bratislave na Garážach. Obidva krát to bol výborný zážitok.
Ako sami deklarujú:
„Stále tvrdíme, že hudba nie je biznis a že najdôležitejšia vec je vlna hudby a emócie ktoré sa tvoria medzi hráčmi, zúčastnenými, poslucháčmi".
Ešte treba doplniť, aspoň v krátkosti, že existencia GRUPA VILNIS je úzko, až bytostne spätá z jedným D.I.Y. kultúrnym miestom v Kuldige, ktoré nesie názov ZABADAKS (zvlášny názov, ktorý pochádza zo songu jednej nemeckej kapely 80-tych rokov, od Saragossa Band).
Tento priestor sídli na adrese: ZABADAKS, Vijolišu 24, Kuldiga, LV - 3300, Lotyšsko
mail: zabadaks@gmail.com
Jedná sa o výborné koncertné miesto, tak pokiaľ máš chuť zahrať si s kapelou v tých končinách, ozvi sa im.
Túto pôvodne zborenú budovu dostala organizácia NEKAC do prenájmu od mesta na 30 rokov. Na svoj budúci účel potrebovala kompletnú reparáciu. Tú svojpomocne robili ľudia z miestnej scény. Trvalo dlhý čas kým vyčistili, skultivovali okolie, vnútrajšok a mohli začať z riadnou obnovou. Do roku 2001 jedna boli vyberané peniaze za účelom opravy zo vstupného, z darov, členského v organizácii NEKAC. V roku 2001 NEKAC v kooperaácii s priateľmi napísali projekt na Queen Julian Foundation. Cieľom projektu bola podpora mládeže, jej kultúrnej a sociálnej intergrácie. Obnášalo to spústu papierovej roboty, no za získané peniaze sa mohli posunúť o kus ďalej. Stále zveľadujú tento priestor, aj svojpomocne a cez písanie rôznych projektov. Keď som tam bol pred dvoma rokmi, bolo spravenej už riadny kus roboty. Je tam bar, koncertná mistnosť, skúšobňa, organizujú sa workshopy, premietania, vystúpenia. Zájdite si tam, stojí to za to.
V Kuldige tiež sa tam pár rokov po sebe organizovali open-air festival s názvom TABUNS, prvý ročník sa konal v roku 2000. Okrem kapiel tu vystupovali umelci, DJ, zahrŕňal tiež výstavy, športové aktivity, aktivity pre deti a podobne.Idea festivalu spočívala v chuti ukázať, že silu alternatívnej kultúry, ukázať možnosti robiť veci sám, nezávisle od médií. Festival skončil, keď sa počiatočná myšlienka rozplynula v alkohole a stal sa z neho tínedžerský konzum-fest. www konzum-festival. Nejaké fotky nájdeš:
www.nekac.lv/web-content/EN/web-content/produkti tab.html
Ešte spomeniem dve dôležité distribúcie, ktoré sa na rozvoji miestnej scény nemalou mierou podieľali:
O PRODUKCIA
Tú robil Edgars Embers (a.k.a Edhzs) – veľmi aktívny človek od skorých 90tych rokov, hrajúci v mnohých mistnych kapelách, v súčasnosti basák GRUPA VILNIS.
Ō PRODUKCIJA / MAKGAIVERA SERVISS
(Nahrávky a distribúcia 1993 - 2002)
SONS OF A BITCH -2 Latv. kompil. kazeta
DILONIS – Simplemente Fuzz, nahrané naPRIEDE REC.
DILONIS – Krismas Taim 1993, nahrané na FAZĀNS REC.
VONS PRESENTATION LIVE - 3 kapely, kazeta
VONOSONOLOPPUS - Puskach, kazeta
VONOSONOLOPPUS - Emeridos Su Burbia, kazeta
PEACEDIES DEATHSUCKS 1,2,3 ( medzinárodné DIY hc/punk kompilačné kazety)
SAMTREST ex – USSR comp. kazeta
VONOSONOLOPPUS - Nunca Sue, Live 1996 CD
KULDIGA COMPILATION 1994-2002 kazeta
DE LA MUITNIEKS TAPES
(Record releasing and distribution)
Tú spravoval Maris Muitnieks, tiež svojho času aktívny, vydával zaujímavé kompilačné kazety.
DLM 001 THREE YEARS OLD CHILD COMP. kazeta
DLM 002 KULDĪGAS IZLASE 1989.-1994. kazeta
DLM 003 ČAPAJEVS VAGONS - Vīrietis ar Dīvānu, 1995, kazeta, nahrané na PRIEDE REC
DLM 004 ANNA VANNĀ KĀPĒC - 198? kazeta, bootleg
DLM 005 ZVAIGŽŅU BALSIS – Live at Vons 5, oct.96., kazeta
DLM 006 RIBAMEČ SVOLOČ OBIKNOVENNAJA / ALAHADUPAKS split kazeta
DLM 007 D.U.R.A.K.- kazeta `97, nahrané na PRIEDE REC.
DLM 008 SABRAUKTĀ MANOJĒZE – Live Comp. 1997 kazeta
DLM 009 FORCA MACABRA / WIND OF PAIN split kazeta, Live 97
DLM 010 TRATTRATRATARAT vol.1,4 way kazeta
DLM 011 TRATTRATRATARAT vol.2, 4 way kazeta
DLM 012 TRATTRATRATARAT vol. 3, 4 way kazeta
Medi dôležité ZINY patrili WILKS (vydával O Produkcia), SOS IN BIG (Muitnieks) TRATTRATRATARAT (Muitnieks) – čo boli v podstate v číslach 1 - 4 scene-reporty z Lotyšska, písané v lotyšskom jazyku a číslo 5 bolo v troch jazykoch : lotyšsky, rusky, anglicky a RIO RAIO (tiež v lotyšskom jazyku, vydával NEKAC).
Aktívna lokálna scéna bola aj v mestečku Valmiera. Svojho času v ňom žil austrálčan Simon Butcher, ktorý okrem vedenia distra, organizovania koncertov a hrania v kapelách vydal na svojom labely aj zopár kompilácii na ktorých boli zahrnuté lotyšské kapely:
V/A " PEASANTS WITH PITCHFORKS" LP (Beard is weird; 1995)
V/A "LET THEM EAT BUTTERFLIES" 7" (Beard is weird; 1998)
V/A "WEIRD SYSTEM" 7" (Beard is weird; 1999)
Hrali tu tiež NON-SKID, jedna z najstarších miestnych HC kapiel, D.O.D. (DANGER OF DEATH) - rýchly hardcore, ŠAUSMIGIE RUKISI - divný HC s vyplyvmi N.Y., ale rýchly a živelný - hrával v nich aj Simon Butcher. Vydali split kazetu s HUGO - fast punk/altHC (Kuldiga). Výborná vec.
Týmto končím. Zďaleka som nepokryl všetky štýly a viem, že chýbajú predovšetkým súčasné kapely. Napísal som skôr niečo z histórie a hlavne svoje dojmy, no pokiaľ budem vedieť o aktuálnom dianí (na poli skôr tvrdších a extrémnejších žánrov) v lotyšskej scéne, pokúsim sa dať vedieť. Dík za tvoj záujem a čas.
Mišo
"Hey girls, hey boys
make yourself a mohawk
hey girls, hey boys
dress up in dirty coats
and torn jeans
hey girls, hey boys
also use filthy words"
skladba "Dedicated to 77" od 33 Letnyi Podonok /33 ročný špinavec/