STOKA CD
This CD consist of music done by musicians and actors of theatre group STOKA and originally was released back in 1993 on CD and cassette on Zoon rec, one of the first independent label in Slovakia.
Info: https://www.discogs.com/Stoka-Stoka/release/2916960
-------------------------------------------------------------------
STOKA was (and still is) an alternative theatre from Bratislava. Today they are working with new generation of actors. Director Blaho Uhlar is only one who stayed from old line-up. Musicians and actors whose playing on this CD still continue with their activities, but in different projects.
Musicians on this release:
Príspevok je venovaný hudbe divadelného súboru STOKA. Toto CD vyšlo v roku 1993 na vydavateľstve Zoon records.
Nahrané v januári 1993 v divadle Stoka v Bratislave, skladby 7, 12 boli nahrané na živom vystúpení. Mixované v Rádiu Ragtime, zvuk: Miloš Spišák, Ľubo Burgr a Mirek Pich. Obal: Miloš Spišák a Ľubo Burgr.
Vydané v roku 1993 na CD a MC. Mám obe verzie.
Tu je krátky vhľad do histórie divadla za ktorý vďačím môjmu bráchovi (je to v surovej podobe, ešte štylisticky/gramaticky neupravené, no informatívne hodnotné)
Divadlo Stoka vzniklo v januari roku 1991 ako výsledok dlhodobeho snaženia a iniciativy rezisera Blaha Uhlára a vytvarnika Miloša Karáska. Pocas prveho roku existencie vyuzivalo spolocny priestor s divadlom GuNaGu v klube Cierny havran, kym nenasla vlastnu "domovsku" scenu v miestach byvaleho odborarskeho klubu Dopravneho podniku Bratislava. A prave tu, v post-industrialnych priestoroch umeleckej "periferie", vznika platforma pre rozvoj roznorodych alternativvnych umeleckych aktivit. Reziser Blaho Uhlar tu so suborom realizoval viacero uspesnych divadelnych predstaveni, v ktorych uplatnil rezijne postupy, uz v 80-tych rokoch deklarovane vlastnými divadelnymi manifestami ( uvadzam poucny priklad...pre zaujimavost:):
Tento obrázok je ukradnutý z brožúry "Uhlarová nekonformná réžia" 1990
(I. slovenský divadelný manifest
Súčasná dráma v svojej kauzálnej konzekventnosti a fabulačnej závislosti nemôže reflektovať komplikovanosť interpersonálnych relácií, permanentnú variabilizáciu reality, nemôže vyjadriť to metaverbálne a doteraz nepomenované čo determinuje sociálnu interakciu súčasníka.
Dekompozíciou, motivickou difúznosťou, polytematizáciou, nedeterminovanosťou sa vytvára nová estetika dramatickej tvorby.
Motivická difúznosť je symptomatickým znakom nielen divadelnej reality. Dekompozícia artefaktu vyúsťuje logicky v jeho polytematizáciu.
Na tomto stupni vývoja hereckej tvorby je už javisková postava škrupinou, ktorú musí herec rozlomiť, aby mohol zaujať osobné stanovisko. Dekompozícia javiskovej postavy je kvalitatívne nová fáza jeho tvorby.
Poslaním umelca nie je potvrdzovanie jestvujúcich hodnôt, ale ich permanentná verifikácia.
Blaho Uhlár)
Supersubjektivizmus, dekompozicia ci autorske divadlo sa stali zakladnym formalym posupom predstaveni suboru. Etablovanie na domacej scene zabezpecili predstavenia ako Kolaps, Impasse, Eo Ipso, Dno ci Komisia. Hoci Stoka takmer sustavne zapasila s nedostatkom financi a podpory od statu, dokazala prinasat progresivne a aktualne divadelne svedectvo o dobovej i nadcasovej problematike. V roku 1997 vznikla pri divadle krčma, ktora sa stala hlavnym "finančnym partnerom" divadla. Subor ktory si postupne vybudoval, v kontexte slovenskej alternativnej divadelej sceny, svoju prestiz sa v roku 2000, po osobnych nezhodach rozpadol. Lubo Burgr (kapely: Ali Ibn Rachid, Pozon sentimental , Vapori del Cuore,a.i... komponoval hudbu do vacsiny predstaveni divadla), Zuzana Piussi (v sucastnosti sa venuje hlavne filmovej rezii: filmy: Vymet, Koliba, Babicka) Ingrid Hrubaničova a Vlado Zboroň zalozili divadlo Skrat, Lucia Piussi sa venuje kapele Žive kvety, Laco Kerata posobi vo vlastnych divadelnych projektoch. Stoka pribrala do suboru viacerych mladych hercov a priaznivcov suboru. V roku 2006 prislo divadlo o svoje domovske priestor, z dovodu vypovedania zmluvy. Dnes sa na tomto mieste buduje velky nakupno-administrativny komplex. Poslednym predstavenim v starych priestoroch bola hra Strata ako memento za predchadzajucim posobenim. Pocas jeho 15 rocnej existencie sa tu odohralo, okrem divadelnych predstaveni, mnoho koncertov (prevazne alternativnej, punkovej, jazzovej hudby), prednasok, diskusi, umeleckych performance, Stoka sa stala domovskou scenou alternativnych kapiel Zive Kvety ci Med...krcma centrom stretavania mladeze, vysokoskolakov, intelektualov ic punkacov...bola dejiskom pravidelnych pondelkovych Blues koncertov a nekonecnych nocnych rozhovorov.
Dnes funguje obnoveny a omladeny subor v priestoroch byvalej Cvernovej tovarne a realizuje svoju tichu "kolovratkovu" revoluciu:) Drzime palce:)
J. Kralovič
Tento komentár bol odstránený správcom blogu.
OdpovedaťOdstrániť