nedeľa 13. júna 2010

ZOŽER MESIAC V LUFTE - live in Kopřivnice, 1994/5?

ZOŽER MESIAC V LUFTE. Zaujímavá industriálom poznačená kapela z Prievidze. Ich názov som mal dlho zafixovaný v hlave, no nikdy som nepočul žiadnu ich nahrávku. Až sme sa pred časom stretli s Jurom (ex-basákom LUES DE FUNES) na koncerte ZABLOUDIL v A4 a v krátkej debate o blogu prisľúbil, že nejaké nahrávky ZMVL má a pošle. Dal si prácu aj s doprovodným textom, za čo mu patrí vďaka.

Takže ZOŽER MESIAC V LUFTE - naživo z Kopřivnice:

http://rapidshare.com/files/396432597/ZMVL_live_Koprivnice.mp3.html


Príjemný počuv.

Kapelová story:

Zožer Mesiac v Lufte bol industriálny projekt, ktorí vymysleli Ivan Paule a Miro Oswald z Prievidze. Bezprostrednou inšpiráciou bol zážitok koncertu Einsturzende Neubauten v lete 1991 vo Viedni. K projektu prizvali osvedčených "hlukorobičov", kamarátov z kapiel Lues de Funes a AHC Mira Makytu, Jura Plánovského a Ivana Lobíka a tiež "zviera" Mireka Běhunka. Pôvodný koncept kapely bol "inzitný industriál kov na kov" - zbesilé údery kovovými tyčkami na kovové predmety: plechy, pružiny, barely, nákovy, niekedy rozšírené aj o "plastovú sekciu" - plastové nádoby a sudy, ideálne na basové zvuky. Bicia sekcia bola doplnená zbustrovanou a zechovanou basou Jura z Luesu, ktorý na nej hral šrobovákmi a pilníkmi, vytvárajúc hlukové steny a navrstvenia. Hudba bola z 90% improvizovaná, doplnená deklamovaným spevom Ivana Pavleho a neandertálskymi výkrikmi Mireka Běhunka. Prvé vystúpenie bolo formou "guerilla" happeningu v nepoužívanom podchode na sídlisku v Prievidzi v lete 1991. Zaujímavosťou je, že napriek tomu, že už boli "slobodné časy", sa mestský úrad snažil akciu zakázať, čo sa im však nepodarilo. Pôvodne mal byť ZMVL vlastne iba jednorázový projekt na tento hapenning, ale hudobne sa táto akcia tak vydarila, že sa chalani rozhodli v projekte pokračovať. Ďalšie koncerty boli neskôr v Bratislave v klube na Kominárskej, v KD Vajnorská a v Elame v Mlynskej Doline, v Bojniciach, Prievidzi.
Filozofia projektu bola založená predovšetkým na industriálnych improvizačných perkusívnych paľbách a beatoch, určovaných monotónnosťou a repetitívnosťou. Neskôr bol zrejmý príklon k hlukovým stenám, založeným na industriálnych zvukoch. Súčasťou filozofie bola otvorenosť k zapojeniu "hostí" - ľudí s rytmickým a hudobným cítením, ktorí sa spontánne pozývali na jednotlivé vystúpenia. Tak hral na niektorých koncertoch aj Fafo z Imbecilofílie, Miloš Spišák zo Zoon records, Peter Horňák pôsobiaci kedysi v pankových "A je to" a tiež v temnej prievidzkej Ľahkej Múze, Dan Tkadlčík zo Zabloudil, občas boli prizvaní aj ľudia z publika. Ďalším bodom filozofie bolo "hľadanie industrií" v okolí koncertného miesta, t.j. hľadanie starých vyhodených kovových predmetov, na ktoré by sa dalo "hrať", a ktoré by doplnili stálé nástrojové obsadenie. (V tomto zmysle sa legendárnym stalo vystúpenie na prvom Slovenskom alternatívnom lete na Bzovíku (1995), kedy chalani našli v okolí vyhodenú asi trojmetrovú plechovú rúru zo vzduchotechniky. Túto s obrovskou námahou vyťahovali na vysoké pódium; videl ich pri tom Mikoláš Chadima a pýtal sa "kluci proč to tam taháte?", na čo dostal odpoveď "my na to budeme hrať", z čoho zostal mierne zmagorený a zmohol sa len na "jó?". :)
Nakoľko sa Mirovi Makytovi a Ivanovi Lobíkovi prestalo chcieť chodiť na koncerty, bol do kapely prizvaný bubeník hardcoristov Junk Jano Lalka, ktorý ale hral na klasickú biciu súpravu - kapela mala teda dvoch bubeníkov; jedného na klasické bicie a druhého na kovové industriálne perkusie. V tomto období, približne od roku 1994, začína ZMVL vo svojich vystúpeniach používať princíp kontrastu; hlukové improvizačné pasáže sú doplnené "meditačnou" časťou, tvorenou akustickou zvukovou kolážou gongov, xylofónov, tamburín, obrátených hrncov, poľnej trubky a akustickej gitary. Pre takýto koncept sa neskôr vžilo označenie (používané ako podtitul na plagátoch) Pesničky / Paľby / Meditácie. :)
Kľúčové koncertné obdobie kapely bolo v rokoch 1994-1996, väčšinou so spriaznenou moravskou kapelou Zabloudil. Hralo sa hlavne na Morave (Přerov, Brno, Kopřivnice, Ostrava, Olomouc, Rýmařov, atď.). Zaujímavosťou je, že ZMVL, napriek tomu, že koncept bol skôr experimentálny, sa viac pohyboval vo vtedy aktívnej hardcoreovej scéne (predovšetkým vďaka hardcorovej minulosti viacerých členov kapely, ale tiež zálube v "hluku", ktorý pripomínal hardcoreový sound), ako vo vtedy tiež pomerne živej undergroundovej scéne, ktorej bol experimentálnejší prístup vlastný. Toto prinášalo veľmi zaujímavé konfrontácie s hardcorovým publikom. Jedným z výnimočných koncertov bolo uzatváranie trojdňového non-stop festivalu v hospode na severnej Morave, kedy ZMVL hral svoju extrémne noisovú hudbu pre unavené spiace publikum, povaľujúce sa v spacákoch po sále.
Pri posledných koncertoch sa ku kapele pripojil noisový gitarista Mišo Revilák z Trenčína. Úplne posledné vystúpenie Zožeru bolo v septembri 1998 v Trenčíne.
V roku 1994 skupina nahrala demo u skupiny Zabloudil v Přerove na ktorej je zachytený koncept Pesničky /Paľby / Meditácie. Neskôr v roku 1996 potom nahrala v Trenčíne štúdiové demo, ktoré však úplne nevystihovalo podstatu jej tvorby z predošlých rokov, ktorá bola predovšetkým určovaná energickosťou a improvizáciou na živých koncertoch, ale naznačilo smer ďalšieho možného vývoja, ktorý sa však vzhľadom na "rozplynutie sa záujmov členov kapely" nekonal. Najvýstižnejším dokumentom o hudbe Zožeru sú preto nahrávky zo živých vystúpení.
Perofmance ZMVL často presahovalo žánre; preto na viacerých vystúpeniach pracovalo s hercom/bábkohercom Petrom Budkom, s Lubošom Babaríkom z Alternatívneho divadla z Prievidze, prípadne podporilo spriatelených výtvarníkov ako napríklad bohéma a živú legendu prievidzkej alternatívnej scény Rasťa Nemca.

Juro

------------------------------------
ZOŽER MESIAC V LUFTE (title means "Eat moon in the air" - or something like this) was alternative/industrial/noise band from Slovakia, played in mid 90s. Their first concept was: "naive industrial metal to metal". Later they try to conected also different kinds of arts into their perfomances - they used to cooperate with puppet-player, or another artist.

Enjoy their live gig from mid 90s.

mišo

2 komentáre:

  1. Díky, pekna vzpominka! Panky (Rymarov)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ten link bohuzial nejde, lebo nejaky copyright, blabla. :(

    OdpovedaťOdstrániť