sobota 13. marca 2010

KOSA Z NOSA - nahrávky z/recordings from Radio Ragtime, 1993



"Na počiatku našiel Braňo "Špako" Špaček v kontajneri kufor. Keď ho doma otvoril, zistil, že tam boli rôzne osobné veci z pozostalosti človeka, ktorému patril a okrem toho aj jeho básne vytlačené na tlačive z kúpeľov Korytnica. Bolo ich devätnásť a pravdepodobne sám ich aj zviazal do brožúrky. Zbierka sa volala "Buď pozdravená Korytnica", autor Pavol Nôžka. Špako kúsky tých textov postupne zhudobňoval a bolo z toho niekoľko prvých pesničiek prvej zostavy" - môžete sa dočítať v knihe Bratislavský nárez v profile kapely KOSA Z NOSA.

KOSA Z NOSA začínala v roku 1987, spočiatku zapadala do škatuľky "punk rock", ale oni sami skôr charakterizovali svoju hudbu ako obyčajné pesničky. Prvé demo nahrala v roku 1993 a v tom roku hrávali počas sobotných večerov v Rádiu Ragtime.


"Jedným z dôvodov prečo som sa dostal k hudbe (ale ten by som vtedy asi nepriznal) bolo, že sa mi páčilo, keď má niekto na sebe zavesenú gitaru a hrá. Susedov syn mi pustil SEX PISTOLS, prvý krát v živote som to počul. Cez prázdniny ho učil jeho bratranec hrať na gitaru a ja som mu spoza krku pozeral jak sa to hrá."
spomína Špako.

Na začiatky kapely, za ktorý považovali zloženie asi 30 skladieb a nahrávanie si skúšok spomína takto: "Nejaký žáner nás vôbec nezaujímal. Ja som bol punker už aj predtým ako sme mali kapelu a všetci ma tak poznali."

"Už na prvom koncerte prišli moji kamaráti punkáči na to, že je to nejaké divné. Nám ale nešlo do huby naháňať stále rovnaké akordy rovnakým spevom"
Čo sa týka mojich najlepších kamošov punk rockerov, pri prvom koncerte sa to naozaj vyčistilo. Tí čo mali radi také to dždždžddeeeeeee a nejaké prázdne kecy, odišli hneď preč."

"Na javisku sme boli sami za seba a od začiatku sme sa dohodli, že treba mať na sebe to čo máš na sebe. Smiali sme sa Mikimu Mikuškovi, že nosil takú športovú kabelu, ako keby išiel z tréningu. Pred koncertom sa dával do punkového a namaľoval si pruhy na vlasy. Keď skončil koncert tak si to v šatni umyl. Bol už akože v civile a punkové mal v taške."

"My sme sa zamerali hlavne na zážitok - človek príde na koncert a tam niečo zažije. Mali sme takú úchylnú túžbu, že každý koncert budú úplne iné pesničky, aké ešte nikto nepočul. Tak sme vždy aspoň kvôli tomu koncertu každú ináč urobili. Takúto blbosť sme robili asi päť rokov"

Toľko zo spomienok Braňa Špaka. (Viac si môžete prečítať v spomínanej knihe.)



Radio Ragtime je tiež kapitola sama o sebe. Keď začalo vysielať (1.5. 1993) nevedel som o tom, až pár mesiacov neskôr, keď som (tuším v Artfore) natrafil na plagát, či nálepku s logom a frekvenciou 100,3 MHz. Doma som si ju na šumiacom magnetofóne/rádiu naladil a počúval. Vtedy sa delili o túto frekvenciu s nejakým študentským Rádiom Zóna. Oni doobeda, Ragtime poobede. Bol to ako príliv čerstvého vzduch po všetkých tých Triangloch, Rytmickoch, Zónach D či Janaray Hard Show - hard rock/metal relácia na vtedy ešte F1 (federálnej televízii), neskôr na STV pod názvom Janaray Rock Show.
Ragetime-ové relácie ako Caramba, Greatest Hits, Demoextáza či Na plné gule boli pre mňa zdrojom novej aj starej zaujímavej muziky. Škoda, že moje ponahrávané kazety už spláchol čas, bolo by ich možno zaujímavé dať na tento blog. Žiaľ.

Tak teda tu je KOSA na Ragtime. Dobrú chuť.

http://www.mediafire.com/?ynmzl0mugwo

Mišo

Vďaka patrí Ľuborovi za poskytnutie nahrávky.

----------------------

KOSA Z NOSA - Slovakian alternative (urban) legend, we can say. Playing since 1987. It´s not really a punk rock, they called their music as "common songs". Maybe it can be described as...hm... post-punk/art-y punk/alternative poem-rock music with melancholic feeling. Really great. But yes, lyrics are important too, because poems and so...sorry, no translations...hm, taste it just musically.

--------------
Urban - Bratislava

2 komentáre:

  1. Fiha, super blog toto! Zasluzna post-bootlegerska cinnost :) Pridem kuknut castejsie, co noveho.

    OdpovedaťOdstrániť