sobota 23. apríla 2011

SICK ´n´ CRUSTED

O cruste, extrémnom pojatí punku, som zatiaľ na blogu toho moc nepopísal. (No pár výnimiek bolo - demá NIHILOBSTAT, EVA BRAUN, či kompilačku BRATISLAVA CRUSTIES a možno ešte čosi nájdeš v archíve blogu). Hoci voľakedy som crust intenzívne počúval. V rokoch ´97 -´99 to bol štýl, ktorý ma oslovoval. Jednak pre svoju hudobnú tvrdosť, rýchlosť a surovosť a jednak pre priamu prezentáciu názorov. Niekedy teda až príliš slohovitú / heslovitú. Oslovovali ma najmä kapely D.I.Y./pro-animal rights/eko/...skrátka tie ktoré sa snažili niečo povedať, za niečo bojovať. Vždy ma bavili najmä garážové nahrávky, demá a "špinavo" znejúce kapely. Metalovo-vybíjanému crustu s "ohúleným" zvukom som nikdy moc neprišiel na chuť. Pár zásadných (teda pre mňa) kapiel: belgickí HIATUS, poľskí MONOTEIZM COEXISTENCE, SILNA WOLA, americkí MASSKONTROLL, STATE OF FEäR, DETESTATION, anglickí EXTREME NOISE TERROR, švédski SOCIETY GANG RAPE, japonskí BATTLE OF DISARM a neskôr švajčiarski PROTEST. A samozrejme DISCHARGE a SHIT LICKERS.
Crustom bola ovplyvnená aj jedna z kapiel kde som hrával - RIOT IN OPERA. A s kapelou S.I.K.A. sme vzdali hold bratislavským crusterom HELL ON EARTH - coverom American HC Business.

Prvá crust kapela, čo som videl naživo boli SYSTEM OF GREED. Koncert na bratislavských Garážach. Rok...hm tak ´96,´97? Vzal som si vtedy aj ich texty, ktoré rozdávali, no žiaľ neviem ich momentálne nájsť. Teraz, po takmer 14 rokoch, som natrafil na ich "skúšobňovú nahrávku". Na autenticitu a pôvod tejto nahrávky som sa pýtal Filipa (Banána) - ich bubeníka (momentálne hrajúceho v kapele ROZPOR) a on mi k tomu napísal(krátené):

"S.O.G: Walter - spev, Koňo - gitara, Jano - basgitara, Filip - bicie;
...ako som vypočul tú nahrávku, čo si poslal, tak si myslím, že to je takáto zostava:
starý Mikšo - spev + asi aj Walter - spev, Koňo - gitara, Filip - bicie; zdá sa mi, že Jano s nami ešte nehral, boli sme bez basy a čo je dôležité, neviem, či sa to volalo SYSTEM OF GREED...

Texty S.O.G nemám a poviem ti, že fakt neviem, či to čo si poslal, bol SYSTEM OF GREED, možno áno, možno nie, ale asi už aj to bol S.O.G... :D Neviem, nepamätám.

Ja si myslím, že tá nahrávka, čo si poslal, je z bratislavských prístavných garáží a čo viem určite,je to, že je to skúška. Zostavu som ti napísal - počujem tam starého Mikša (hovorí na tých nahrávkach názvy skladieb), na konci 8. treku počujem Waltera (hovorí, že som moc hral rýchlo refrén), no a počul som Koňa a seba. :D Walter len možno bol na tej skúške, ale nespieval - neviem. Za mňa ti poviem, že S.O.G a tá nahrávka mohla byť z týchto rokov: '94, '95, '96, '97 a '98. Ale nie som si istý,
či tá nahrávka je S.O.G, fakt, sorry. Tie nahrávky, čo si poslal, sú pravdepodobne z prístavnej garáži, asi v tej, kde skúšaval Anticapital, ktorí sa neskôr premenovali na Eva Braun. Pamätám, že sme skúšavali aj u nás v byte - v Starom Meste, ťažko povedať, aké zostavy, myslím, že ani nemali názvy, ale zdá sa mi, že u nás
skúšal S.O.G. Zdá sa mi, že sme nahrali nejakú nahrávku u mňa, nahrali sme ju na kazeťák, v ktorom bol zabudovaný mikrofónik, ale tú nahrávku nemám. Tá sa mi páčila, mala dobrý zvuk na to, že nebola zo štúdia. Inak, ten kazeťák som s bratom daroval Láďovi.

Tie skladby alebo štýl hudby bol na nej iný, než je na tých
nahrávkach, čo si poslal. Na tej nahrávke nahranej u mňa boli skôr
skladby v štýle kapely Discharge, a to bol asi určite SYSTEM OF
GREED, a to je aj tá zostava, ktorá mne a Koňovi napadla - ako prvá,
asi preto, že nebola až tak dávno, ako tá so starým Mikšom.
Štúdiovú nahrávku S.O.G nemá, jedine koncertnú alebo ešte
skúšobňovú, ak by ju niekto nahral tajne... :) Koňo, starý Mikšo
a ja sme mali asi len dva koncerty - v Starej Turej a asi Nitre, možno
aj nejaké v Bratislave v prístavných garážach. Len či to bol
SOG... Ja si pamätám koncert v garážach, kde miesto Waltera spieval
Kubo (len ho zaskakoval), gitara - Koňo, Jano - basgitara a ja - bicie.
To bol asi určite S.O.G a hudba podobná predovšetkým kapele Discharge.
Tie nahrávky, čo si poslal, to je staršia doba a nie je to jak
Dis..., ale možno aj to bol S.O.G. :D Názov "SYSTEM OF GREED" (SYSTÉM
CHAMTIVOSTI) vymyslel asi Koňo. Väčšinu (asi tri štvrtiny) muziky
vytvoril Koňo a niečo Jano; samozrejme, že ostatné dotvorili
ostatní. Ako si tak matne spomínam, tak ako skoro všetko, :D myslím
si, že všetky texty napísal Koňo. Muzikou aj textami ho ovplyvnila
najmä kapela Discharge. Jano robil skladby trochu iné než Koňo, ale
aj tak to bol taký ten hardcore-punk. Neviem, či sa tomu nehovorí aj
disbeat či raw punk... :D

Nie je to dobre postrihané:

1.) 140 - IQ, 2.) Útok zástancov mieru, 3.) + 4.) Hrdinovia, 5.) Ich
plány, 6.) Vtáková kultúra, 7.) Ich životný štýl, 8.) + 9.)
Zmanipulovaní, 10.) Na rozkaz

Tieto skladby, čo si poslal, sú v trojke, možno v štvorke: starý
Mikšo - spev + asi aj Walter - spev, Koňo - gitara, Filip - bicie.
Tej 7. skladbe som vymyslel začiatok - tú melódiu, preto povie starý
Mikšo "Filipovka". Len či to je S.O.G, divné, voľakedy som to ešte
vedel... :D "


...tak toľko Banán (veľká vďaka za info!)

--------------------------------------------------------------------------

Pokiaľ máš záujem o obskúrnu nahrávku tak tu je: (a pokiaľ máš presnejšie, či doplňujúce info, napíš)


S Y S T E M :: O F :: G R E E D

http://www.edisk.sk/sk/stahni/59545/system_of_greed.rar_6.5MB.html


a ešte pridávam prvé číslo zinu SICK and TIRED z roku 1996, ktoré robil Koňo, chlapík ktorý mal prsty vo väčšine bratislavských crustových spolkov. PANK! KANG! RAW! ARGGGHHHH...!



http://www.multiupload.com/851GE6T0Q4



-----------------------------------------

Rare rehearsal from slovakian crusty band SYSTEM OF GREED. Recorded in mid 90´s + first issue of slovakian crust zine SICK AND TIRED.



mišo

1 komentár:

  1. STO BODOV !!! Tieto veci majú neuveriteľnú hodnotu.. teda napríklad pre mňa keďže som sa koncom 90tych rokov ešte len s punkom zoznamoval a o niektorých aktivitách viem len z rozprávania starších punks. Neočakával som že môže ešte niekto mať doma Koňov zabudnutý zin. Díky moc. Tono P.S.: prepáč že to tak naťahujem s tou výmenou (kniha za LP), ozvem sa

    OdpovedaťOdstrániť