utorok 6. septembra 2016

V.A.P. - "Bojovat neznamená válčit" (1993 - 1998)


Česká A-punková kapela V.A.P. a ich skladby z rokov ´93 - ´98. Mne osobne sa viac páči ich živák ktorý som mal nahratý na kazete, neviem už z ktorého roku, ten bol taký, hm, živelnejší, taký viac rozorvanejší.

V.A.P. sa hlásili ku anarchizmu, veď aj skratka kapely znamená "Voice of Anarcho-Pacifism". No boli okolo nich aj kontroverzie, viem, že bol spor medzi nimi a rožnovskou kapelou CO-CA, ktorý ich označili ako "Velký Anarchistický Podvod".

Stará diskusia na túto tému:

http://vrah.wz.cz/vrah/disk/diskuse.php?tema=2&p

+Tuná info zo stránky CO-CA:

Totiž milé děti, to bylo tak.
V letech minulých dva členové kapely Co-Ca (fekál a zajíc) hráli v kapele, která se jmenovala Telefon. Na tehdejší poměry měla docela bizardní (leckdy těžce srozumitelné) texty, které psal jejich zpěvák Ctib (hybná síla Výboru veřejného blaha), a k těm textům měla i dosti osobitý styl vystupování, jednak frontmana samotného, jinak i celé kapely vůbec. A z pódia říkala mnohdy věci, které se lidem pod pódiem vůbec nelíbily. Třebas názory pronikání Solidarity do punkové scény byly těžce zkousnutelné(i flašky lítaly). (Ten kdo tu dobu zažil, ví o čem mluvím).
Jednou na demostraci proti NATO, která se konala ve Vyškově došlo k setkání se s bubeníkem V.A.P. Davidem a zbytkem Telefonu, kdy David věnoval Fekálovi paličky, se slovy že jich má mnoho. Ok. No a od té doby se nějak známe. To bylo v roce 1996-7, tuším.
No a jelikož to byla doba, kdy jsme mezi sebou mluvili a přišlo nám, že texty V.A.P. jsou prostě agitka (skoro křesťanská) pozvali jsme celé sdružení, aby přijeli k nám do Rožnova. Ať vezmou svoje ženské a dojedou a mluví s náma o tom, co je to vlasně ten anarchopacifismus a jak to všechno je s nima jako lidma vlasně. Do Rožnova přijeli dva hudebníci a dvě dívky. Bubeník David a basák Mejla a jejich přítelkyně. Z celé párty se vyklubalo příjemné posezení v garáži, kde jsme zkoušeli a pařba až do ranních hodin. Něco se vyjasnilo, hlavně to, kdo je autorem textů (petr sova), a jak je to s postojem těch dvou k nim, něco zůstalo nezodpovězeno.
Pak asi za půl roku poté pořádal David nějaký koncert na 007 a my se domluvili, že přijedeme o den dříve a posedíme v hospodě na oplátku. Přijeli jsme a na nádraží nás uvítal bubeníka Davida stín. Zapadli jsme do žižkovský hospody a tam nám David vyjevil, co je příčinou jeho trablů. Příčinou trablů bylo, že zpěvák hudebního projektu V.A.P. se dostal díky svému podnikání (zaměstnání) do tlaků, které byly asi velmi silné. A šlo mu asi i o krk. Takže nalhal lidem s nejbližšího okolí, že jeho dítě má rakovinu. Bubeníkovi Davidovi chtěl prodat za zády jeho bubny... Jak David sám přiznal nad vypitým pivem, vůbec nevěděl, co bude s celým V.A.P. a tak. Opili jsme se. Druhý den jsme trávili všelijak, David nám ukazoval brýle co mu dal Steve Ignorant a ukazoval nám talíř, ze kterého jedl Steve Ignorant a tak. Od těch dob jsme se viděli pouze dvakrát a to když David pořádal turné The Tone a my jim udělali koncert v Rožnově, kapela i David spali u mne na bytě a já byl trošku (ale ne moc) hlučnější a dostal jsem málem (dost těsně) přes držku, protože pánové chtěli spát. Ráno jsem pak poslouchal jak "you know, when you are on the tour, life is very hard" a tak...Poté až na koncertě Conflict.
Z výše uvedeného vyplývá jediné, nejsme anonymní neznámí. Také z toho vyplývá dost podstatná věc. Nevím jak mnoho fungovaly aktivity V.A.P. mimo hudební projekt v minulosti, v současnosti funguje pouze hudební projekt. Mluvíme tedy o hudebním projektu. Hudba kapely má hudbu a texty. Nevím, kdo je autorem hudby, ale texty (jakožto ideová stránka věci) jsou dílem zpěvákovým. Ten, kdo něco napíše (dejme tomu báseň) by si měl za tím stát (jak praví text "Křič slovem perem, křič i svými činy" třebas). Ten, kdo to napíše a ještě to navíc zpívá (rozuměj "uvádí slova v život") by to měl brát vážně dvojnásob. A celý humbuk s "životním pochybením" je taky dílem zpěvákovým. Takže, co si má pamětník pre-V.A.P. myslet o post-V.A.P.? Asi , že je všechno v pořádku? Nevím.
Lze to brát ze strany zpěváka Petra jako vypití si kalichu hořkosti do dna. Prostě být konfrontován s realitou minulou i současnou. A ta současná je, že někdo věří a jinej ne. Complicite Candide je kapela, která tomu nevěří. Nevěří tomu protože si 3/4 kapely ještě pamatují.
Proto zpíváme naši píseň. Pokud se mýlíme, je to náš omyl. A navíc děti, punk-rock je kontroverzní ze své podstaty. A nezapomeňte, Complicité Candide je punk-rock. ass(3.1.05)


Každopádne V.A.P. nahrali pár dobrých skladieb, cítiť v nich vplyv britských CONFLICT a podobných kapiel, logo inšpirované anarcho-punkovou grafikou tiež dosť napovedá o ich hudobných vzoroch. Mal som aj v úmysle ísť pozrieť na ich koncert zhruba pred 4 rokmi v Bratislave. No nakoniec mi do toho niečo prišlo. Ale ktovie či by sa mi páčili po tých rokoch.





http://leteckaposta.cz/202812702





-------------------

Czech Anarcho-punk band influenced by CONFLICT and other A-punk bands.


Mišo

1 komentár:

  1. Proč v roce 1998 skončilo V.A.P.?

    Tak jo, vyjádřím se k tomu, zatím jsem neměl moc příležitostí. V roce 1998 se Petr z V.A.P. dostal do nějakých osobních potíží a prostě a jednoduše zmizel z dohledu. My zbylí z projektu a komunity jsme nevěděli co se stalo, ale v průběhu asi dvou týdnů se nám dostávalo odpovědí od lidí, ze kterých on vylákal pod různými důvody, nějaké finanční částky. Byli to jak lidi ze scény, tak lidi okolo rodiny a nás. Například od jednoho kluka vyzískal peníze za moji bicí soupravu, prodal ji asi za 15 tisíc. My jsme tehdy vůbec nevěděli co se děje ale Petr prostě zmizel. I s těmi penězi. V.A.P. se akonto toho dostalo pod palbu různých kritiků a my jsme to museli těm postiženým vysvětlovat. Tomu klukovi co koupil moje bubny jsme z peněz kapely vyplatili všechno na ruku, takže bicí mně zůstaly. S V.A.P. jsme pak zkoušeli dál se zpěvačkou, asi do poloviny roku 1998 a pak jsme se shodli, že to není ono a hudební projekt ukončil svojí činnost. Já jsem pak spoluzaložil The Chancers. V té době co Petr zmizel, jsme se kámošili s lidma z Rožnova z kapely Telefon. Pozvali jsme je do Prahy, na koncert, který jsme jim pořádali a zároveň jsme je navštívili i v Rožnově, logicky jsme i s nimi rozebírali nastalou situaci s Petrem. Čtyři roky poté, když jsem skončil v The Chancers jsem jednou Petra najednou potkal. Samozřejmě jsem vyzvídal co se tenkrát stalo. On mně to vysvětlil tak, že se dostal do problému se svým zaměstnavatelem a že musel zmizet z Prahy. Omluvil se a pak jsme se dohodli, že to co bude moct, z těch peněz co vylákal, vrátí. Pak jsme kontaktovali ty hlavní postižené a pokud vím, nějaké peníze vrátil. To bylo v roce 2003. Samozřejmě jsme i řešili V.A.P. Petr měl velký zájem V.A.P. obnovit, což jsem já podmínil tím, že vrátí peníze postiženým. Pak jsme V.A.P. obnovili, udělali jsme webový stránky, oslovili jsme některé z bývalých členů a začali znovu zkoušet. Já jsem v té době pracoval na Sedmičce jako produkční. Nějak v té době se nám ozval na našem guest booku někdo pod přezdívkou Ass, zda se budeme více vyjadřovat k tomu co se tenkrát s Petrem stalo. Já tehdy asi nešťastně odpověděl, že se k tomu nebudeme vyjadřovat veřejně, ale že pokud chce může nám napsat na mail.

    Co-ca o vás dokonca urobili pesničku Velký Anarchistický Podvod...

    Ano, Ass byl Pavel Z. z Co-ca a zajímalo ho, zda se k tomu vyjádříme. Já mu odepsal, že veřejně se k tomu zatím vyjadřovat nebudeme, a ať nám napíše na mail. Ale po mailu se nám pak už neozval. Nějak potom za mnou přišel jeden kamarád z 007 a řekl mně, že lidi z kapely Co-Ca o nás píšou na jejich stránce a taky že mají o nás text Velký Anarchistický podvod. Já jsem se tedy podíval na jejich stránku a tam jsem našel pár nesrovnalostí, tak jsem tam napsal na guest book, a byla z toho docela velká diskuze. Takovej několika měsíční flame. Ta se pak i přesunula na diskusní knihu jejich klubu Vrah. Snažil jsem se tam vysvětlit, že k anarcho-pacifismu patří i určitá forma odpuštění, že Petr peníze vrátil. Nevím na kolik se to povedlo, ale pak jsme hráli s Conflict ve Vsetíně a lidi z Co-Ca tam přinesli transparent Velký Anarchistický podvod. Petr je pozval na pódium a oni se k nám vyjádřili. Pak s nimi vyšel ještě rozhovor v Hluboký orbě 5. Kde se jejich kytarista Fekál vyjadřoval k tomu že si myslí, že jsem neřekl o V.A.P. kapele Conflict pravdu abychom s nimi mohli hrát. Conflict jsem ale o tom co se nám stalo s Petrem včas informoval. Zejména o tom věděl Mark Pickstone, který mně jejich koncerty v Praze dohodl a díky němuž jsem se seznámil s jejich bubeníkem Pacem.

    Z rozhovoru, ktery pripravujeme :-)

    OdpovedaťOdstrániť